loading...
مدیریت
typ بازدید : 32 چهارشنبه 12 مرداد 1401 نظرات (0)

سبز شویی فرآیند انتقال یک تصور نادرست یا ارائه اطلاعات گمراه کننده در مورد اینکه چگونه محصولات یک شرکت از نظر محیطی سالم تر هستند، است. سبز شویی یک ادعای بی اساس برای فریب مصرف کنندگان به این باور است که محصولات یک شرکت سازگار با محیط زیست هستند.

به عنوان مثال، شرکت هایی که در رفتار سبز شویی دخیل هستند ممکن است ادعا کنند که محصولات آنها از مواد بازیافتی است یا مزایای صرفه جویی در انرژی دارند. اگرچه برخی از ادعاهای زیست محیطی ممکن است تا حدی درست باشد، شرکت‌هایی که در سبز شویی فعالیت می‌کنند معمولاً در تلاش برای گمراه کردن مصرف‌کنندگان، ادعاها یا مزایای خود را اغراق می‌کنند سبز شویی بازی با اصطلاح سفید شویی است که به معنای استفاده از اطلاعات گمراه کننده برای پنهان کردن رفتار بد است.

نمونه هایی از سبز شویی

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) چندین نمونه از سبز شویی را در وب سایت خود ارائه می دهد که دستورالعمل های داوطلبانه خود را برای ادعاهای بازاریابی سبز فریبنده توضیح می دهد. در زیر فهرستی حاوی نمونه‌هایی از ادعاهای غیرمستند است که می‌توان آن‌ها را گرین‌شویی در نظر گرفت.

یک بسته پلاستیکی حاوی یک پرده حمام جدید دارای برچسب "قابل بازیافت" است. مشخص نیست که بسته یا پرده حمام قابل بازیافت است یا خیر. در هر صورت، اگر بخشی از بسته یا محتویات آن، به جز اجزای جزئی، قابل بازیافت نباشد، برچسب فریبنده است.

یک قالیچه دارای برچسب "50٪ محتوای بازیافتی بیشتر از قبل" است. تولید کننده محتوای بازیافتی را از 2% به 3% افزایش داد. اگرچه این پیام از نظر فنی درست است، اما این تصور نادرست را منتقل می کند که فرش حاوی مقدار قابل توجهی الیاف بازیافتی است.

کیسه زباله دارای برچسب "قابل بازیافت" است. کیسه‌های زباله معمولاً از زباله‌های دیگر در محل دفن زباله یا زباله‌سوز جدا نمی‌شوند، بنابراین بعید است که دوباره برای هر هدفی مورد استفاده قرار گیرند. این ادعا فریبنده است زیرا در جایی که هیچ منفعت معناداری وجود ندارد، یک مزیت زیست محیطی را ادعا می کند.

چگونه سبز شویی به شهرت یک برند آسیب می رساند

سبز شویی طی 20 سال گذشته تغییر کرده است، اما مطمئناً هنوز هم وجود دارد. از آنجا که جهان به طور فزاینده‌ای به دنبال فعالیت‌های سبزتر است, شرکت‌ها با هجوم قضایی برای گمراه کردن ادعاهای محیطی مواجه هستند. به عنوان مثال، اتحاد برای پایان دادن به زباله های پلاستیکی (AEPW) یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سنگاپور که توسط شرکت های بزرگ نفتی و شیمیایی مانند شل، اکسون موبیل و داو حمایت می شود - ادعا می کند که 1.5 میلیارد دلار برای پاکسازی زباله های پلاستیکی در کشورهای در حال توسعه هزینه می کند. علیرغم این هدف فرضی، AEPW نه تنها به وعده خود مبنی بر پاکسازی رودخانه گنگ در هند عمل نکرد، بلکه سازمان‌های عضو آن با برنامه‌هایی برای تولید پلاستیک بیشتر پیش رفتند.

تفاوت بین بازاریابی سبز و سبز شویی

مرز باریکی بین بازاریابی سبز و سبز شویی وجود دارد. برخلاف سبز شویی، بازاریابی سبز زمانی است که شرکت ها محصولات یا خدمات را بر اساس نکات مثبت محیطی قانونی می فروشند.

بازاریابی سبز عموماً عملی، صادقانه و شفاف است و به این معنی است که یک محصول یا خدمات دارای معیارهای زیر است:

به روشی پایدار تولید شده است

عاری از مواد سمی یا مواد مخرب لایه ازن

قابل بازیافت یا تولید شده از مواد بازیافتی

ساخته شده از مواد تجدید پذیر (مانند بامبو)

از مواد برداشت‌شده از یک منطقه حفاظت‌شده ساخته نشده است، یا بر روی گونه‌های در معرض خطر یا در معرض انقراض تأثیر منفی می‌گذارد، با نیروی کار برده یا کارگرانی که حقوق مناسبی دریافت نمی‌کنند، ساخته نشده‌اند، از بسته‌بندی بیش از حد استفاده نمی‌کنند، طراحی‌شده برای تعمیر به جای یکبار مصرف زمانی که یک سازمان استانداردهای شیوه های تجاری پایدار را رعایت نمی کند، بازاریابی در عمل به سبزشویی تبدیل شود. «دوستانه محیط زیست»، «ارگانیک»، «طبیعی» و «سبز» تنها برخی از برچسب‌های پرکاربرد هستند که می‌توانند برای مصرف‌کنندگان گیج‌کننده و گمراه‌کننده باشند.

اگر می‌خواهید روی لوگوی خود مقداری چمن بکوبید، با مشتریان در مورد رویه‌های شرکت خود شفاف باشید و اطلاعاتی را که به راحتی از ادعاهای خود پشتیبانی می‌کنید در دسترس داشته باشید.

برچسب ها گرین واش ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 85
  • بازدید سال : 216
  • بازدید کلی : 1,192