loading...
مدیریت
typ بازدید : 19 جمعه 15 مهر 1401 نظرات (0)

تعریف بازاریابی عبارت است از اقدام یا کسب و کار تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات، از جمله تحقیقات بازار و تبلیغات. امروزه بازاریابی چیزی است که هر شرکت و سازمانی باید آن را در استراتژی رشد خود پیاده کند. بسیاری از شرکت‌ها از تکنیک‌های بازاریابی برای رسیدن به اهداف خود بدون اینکه متوجه باشند استفاده می‌کنند، زیرا برای تبلیغ خود و افزایش فروش محصول یا خدمات خود تلاش می‌کنند. این روزها بازاریابی یکی از جنبه های کلیدی کسب و کار است.

مردم اغلب دقیقاً نمی دانند بازاریابی چیست و وقتی از آنها پرسیده می شود، آن را فروش یا تبلیغات تعریف می کنند. اگرچه این پاسخ ها اشتباه نیستند، اما تنها بخشی از بازاریابی هستند. بسیاری از جنبه‌های بازاریابی مانند توزیع محصول، تبلیغ، طراحی و ایجاد مطالبی مانند صفحات فرود و محتوای رسانه‌های اجتماعی، بهبود تجربه مشتری، انجام تحقیقات بازار، ایجاد بخش‌های بازار و موارد دیگر وجود دارد.

بازاریابی بسیار گسترده است و تمام استراتژی هایی را در بر می گیرد که به یک شرکت، برند یا فرد کمک می کند تا به اهداف خود دست یابد.

تاریخچه بازاریابی

آیا می دانید بازاریابی در طول زمان چگونه تکامل یافته است؟

چندی پیش، بازاریابی عمدتاً شامل بازاریابی برون‌گرا بود، که به معنای تعقیب مشتریان بالقوه با تبلیغات بود بدون اینکه واقعاً بداند آیا آن شخص به خرید علاقه دارد یا خیر. به لطف تحول دیجیتال و ظهور کانال های ارتباطی جدید، بازاریابی در طول سال ها به شدت تغییر کرده است.

برای درک اینکه چگونه بازاریابی تغییر کرده است، بیایید نگاهی به جدول زمانی بیندازیم که HubSpot نوآوری های این صنعت را به نمایش گذاشته است.

1450-1900: تبلیغات چاپی

1450، گوتنبرگ ماشین چاپ را اختراع کرد. دنیای کتاب و نسخه های انبوه متحول شده است.

1730، مجله به عنوان یک وسیله ارتباطی ظاهر شد.

1741، اولین مجله آمریکایی در فیلادلفیا منتشر شد.

در سال 1839، پوسترها چنان محبوب شدند که قرار دادن آنها در املاک لندن ممنوع شد.

 1920-1949: رسانه های جدید

1922، تبلیغات رادیویی آغاز شد.

در سال 1933، بیش از نیمی از جمعیت ایالات متحده (55.2٪) در خانه خود رادیو دارند.

1941، تبلیغات تلویزیونی آغاز شد. اولین آگهی مربوط به ساعت های Bulova بود و به 4000 خانه که تلویزیون داشتند رسید.

در سال 1946، بیش از 50 درصد از خانه‌های ایالات متحده قبلاً تلفن داشتند.

 1950-1972: بازاریابی متولد می شود و رشد می کند

در سال 1954، برای اولین بار درآمد حاصل از تبلیغات تلویزیونی از درآمد حاصل از تبلیغات رادیویی و مجلات پیشی گرفت.

بازاریابی تلفنی به عنوان وسیله ای برای تماس مستقیم با خریداران رشد می کند.

1972، رسانه های چاپی شروع به کم شدن محبوبیت کردند

 1973-1994: دوران دیجیتال شکوفا شد

1973، مارتین کوپر، محقق موتورولا، اولین تماس را از طریق تلفن همراه انجام داد.

1981، IBM اولین کامپیوتر شخصی خود را راه اندازی کرد.

1984، اپل مکینتاش جدید را معرفی کرد.

1990-1994، پیشرفت های عمده در فناوری 2G، که پایه و اساس انفجار آینده تلویزیون تلفن همراه را می گذارد.

در سال 1994 اولین مورد اسپم تجاری از طریق تجارت الکترونیک تولید شد.

 1995-2020: عصر موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی

1995، Yahoo! و موتورهای جستجو Altavista متولد می شوند.

1995-1997، مفهوم سئو متولد شد.

در سال 1998، گوگل و MSN موتورهای جستجوی جدیدی را راه اندازی کردند.

در سال 1998، مفهوم وبلاگ نویسی مبرنامه شد. تا اواسط سال 2006، در حال حاضر 50 میلیون وبلاگ در سراسر جهان وجود دارد.

2003-2012، عصر بازاریابی درونگرا آغاز می شود.

2003-2004، سه شبکه اجتماعی راه اندازی شد: LinkedIn، MySpace و Facebook.

در سال 2005، اولین ویدیو در یوتیوب منتشر شد

2006، توییتر متولد شد.

در سال 2009، گوگل جستجوهای بلادرنگ را راه اندازی کرد.

در سال 2010، 90 درصد از تمام خانواده های آمریکایی تلفن همراه دارند. اینستاگرام در 10 اکتبر ایجاد می شود.

جوانان 13 تا 24 ساله 13.7 ساعت را در اینترنت سپری می کنند در حالی که 13.6 ساعت تلویزیون تماشا می کنند.

در سال 2011، اسنپ چت ایجاد شد و کاربران جوان بیشتری را به سمت تلفن هایشان سوق داد و به جنون اپلیکیشن رسانه های اجتماعی دامن زد.

در سال 2012، در حال حاضر 54.8 میلیون کاربر تبلت وجود دارد.

در سال 2014، ظهور اینفلوئنسر مارکتینگ آغاز شد. کاربران و برندها به طور یکسان به قدرت کاربران رسانه های اجتماعی با فالوورهای زیاد پی می برند. ابزارهای بازاریابی برای اینستاگرام و سایر پلتفرم ها بسیار زیاد است

در سال 2014، برای اولین بار استفاده از تلفن همراه از دسکتاپ بیشتر شد. کاربران بیشتری شبکه های اجتماعی را بررسی می کنند، ایمیل ها را می خوانند و از طریق تلفن خود خرید می کنند.

در سال‌های 2015 تا 2016، داده‌های بزرگ و اتوماسیون بازاریابی مورد بررسی قرار می‌گیرند و برای تبلیغات برای کاربران قوی‌تر استفاده می‌شوند.

در سال 2018، بازاریابی ویدئویی به رشد خود ادامه می دهد، به خصوص با راه اندازی IGTV توسط اینستاگرام. محتوای ویدیویی دیگر فقط محدود به یوتیوب و فیس بوک نیست.

2019-2020، در طول هزاره ها حرکت کنید! Gen Z تمرکز جدید است و آنها یک برنامه جدید داغ دارند: TikTok.

جالب است که ببینیم بازاریابی در کجا به رشد خود ادامه می دهد. با رویدادهای جدید جهانی، مانند بحران COVID-19 در سال 2020 که باعث شد میلیون‌ها نفر در خانه بمانند، رسانه‌های اجتماعی و روندهای بازاریابی مطمئناً تغییر خواهند کرد، و ما دقیقاً اینجا خواهیم بود تا آنها را دنبال کنیم.

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی یک شرکت باید تمام اهداف خود را در یک برنامه یکپارچه و جامع ترکیب کند. به عبارت دیگر، نباید بر روی یک استراتژی به بهای هزینه های دیگر تمرکز کند.

باید از داده های تحقیقات بازار برای ایجاد استراتژی خود استفاده کند. شرکت باید بر روی ترکیب محصول ایده آل برای رسیدن به پتانسیل سود بهینه تمرکز کند. ترکیب مناسب محصول نیز برای تداوم کسب و کار بسیار مهم است.

اساساً، فروش و بازاریابی در تلاش برای رسیدن به همان چیزی هستند. به عبارت دیگر، آنها در تلاش هستند تا مشتریان و درآمدهای بیشتری را به دست آورند. با این حال، آنها کمی متفاوت به مسائل نگاه می کنند. به زبان ساده؛ بازاریابی بر بازار متمرکز است، در حالی که فروش بر محصول متمرکز است. فروش همچنین بر چگونگی متقاعد کردن مصرف کنندگان برای دوست داشتن و خرید آن متمرکز است. برخی از مدیران فروش با تصویر بالا مخالف هستند و اصرار دارند که فروش پس از فروش محصول ادامه دارد.

بخش های بازاریابی معمولی

بخش های زیادی از بازاریابی وجود دارد. همه شرکت ها برای هر کدام نام یکسانی ندارند. در زیر لیستی از متداول ترین بخش ها آمده است (منبع: London School of Economics):

تبلیغات

تبلیغات شامل ترویج یک ایده یا محصول در بازار با قرار دادن تبلیغات در رسانه است.

مشارکت جامعه

این اصطلاح به معنای کار با جامعه محلی است. این نه تنها برای جایگاه شرکت در سطح محلی و به عنوان راهی برای افزایش وفاداری مشتریان خوب است، بلکه برای روحیه شرکت نیز عالی است.

به عنوان مثال می توان به حمایت از رویدادهای محلی، ریاست جلسات، کار داوطلبانه در مدارس یا مراکز محلی جوانان و تعلق به انجمن های محلی اشاره کرد.

خدمات مشتری

اساساً این شامل ارائه کمک و مشاوره به افرادی است که محصول را خریداری کرده اند. در بسیاری از مشاغل، فروشندگان این خدمات را قبل، حین و بعد از فروش به مشتریان ارائه می دهند.

خدمات خوب به مشتریان، مشتریان راضی ایجاد می کند. به عبارت دیگر، تجربه آنها انتظارات آنها را برآورده می کند یا از آنها فراتر می رود. اگر رقبای شما خدمات مشتری خوبی داشته باشند و شما اینطور نباشید، احتمالاً سهم بازار را به آنها از دست خواهید داد.

بازاریابی مستقیم

این رویکرد شامل ارسال مستقیم پیام شما به مصرف کنندگان از طریق بروشورها، فرم ها، بروشورها، کاتالوگ ها و همچنین تبلیغات خیابانی است.

توزیع

توزیع بخشی از زنجیره مدیریت است. این شامل حمل و نقل یک محصول از انبار به فروشگاه یا سوپرمارکت است.

تحقیقات بازار

تحقیق بازار فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات است. این داده ها شرکت را از نحوه واکنش مردم به محصولات فعلی و آینده خود آگاه تر می کند.

صاحبان مشاغل همیشه در حال انجام تحقیقات بازار هستند. وقتی با مشتریان در مورد کسب و کار خود صحبت می کنند، در حال انجام تحقیقات بازار هستند. هر زمان که کسی سعی می کند بفهمد رقبا چه می کند، در حال انجام تحقیقات بازار هستند.

 

تحقیقات بازار خوب می تواند داده های زیادی در مورد محصولات، مشتریان و بازار کسب و کار تولید کند.

برنامه ریزی رسانه ای

برنامه ریزی رسانه ارتباط تنگاتنگی با تبلیغات دارد. این یک استراتژی تبلیغاتی است که ما برای هدف قرار دادن مصرف کنندگان با استفاده از طیف وسیعی از رسانه های اطلاعاتی استفاده می کنیم.

آژانس های تبلیغاتی یا برنامه ریزی رسانه ای معمولاً این نوع کارها را انجام می دهند. آنها بهترین رسانه ها را برای رسیدن به بازار هدف پیدا می کنند.

نمونه هایی از رسانه ها عبارتند از: اینترنت، پوستر، تلویزیون، رادیو، روزنامه ها و مجلات فیزیکی و غیره.

قیمت گذاری محصول

هنگام تعیین قیمت، باید در نظر بگیرید که تولید و تحویل چیزی چقدر هزینه دارد. همچنین باید در نظر بگیرید که رقبا به چه قیمتی آن را می فروشند، کیفیت آن، برند و غیره.

قیمت اکثر محصولات به ندرت برای مدت طولانی ثابت می ماند. هزینه های تولید ممکن است تغییر کند، حقوق ها افزایش یابد، یا رقبا ممکن است به طور ناگهانی تخفیف ارائه دهند یا قیمت های خود را افزایش دهند. شما باید همیشه از هر عاملی که بر قیمت تأثیر می گذارد آگاه باشید.

روابط عمومی

PRSA می گوید: «فرایند ارتباطی استراتژیک که روابط سودمند متقابلی را بین سازمان ها و عموم مردم ایجاد می کند».

حراجی

فروش شامل برنامه ریزی و حمایت از تیم فروش با پیشبرد اهداف فروش است. همچنین شامل تدوین برنامه ای برای چگونگی دستیابی به مشتریان بالقوه و موجود است. هدف فروشندگان هدف قرار دادن آن اهداف است.

بازاریابی یک به یک

بازاریابی یک به یک شامل برقراری ارتباط مستقیم با هر مشتری است. سپس شرکت رویکرد را به سلیقه و ترجیحات هر مشتری تنظیم می کند.

مدیریت برداشت

مدیریت تأثیر فرآیند شکل دادن به برداشت افراد از چیزها، افراد دیگر، مکان ها و رویدادها است.

در بازاریابی و فروش، به این معنی است که مصرف کنندگان محصولات یا خدمات شما را در یک نور خوب درک کنند.

اینترنت و بازاریابی

با ظهور اینترنت و نرم افزارهای مسدودکننده تبلیغات، بازاریابی ورودی به طور فزاینده ای محبوب شده است. این شامل استفاده از محتوایی – خبرنامه‌ها، وبلاگ‌ها، پادکست‌ها، نظرات و غیره – است که کاربران آنلاین آن‌ها را می‌پسندند تا آنها را جذب کنند.

در گذشته پرسنل فروش شرکت متخصص بودند. با این حال، امروزه کارشناسان مصرف کننده هستند.

اصطلاحی که متخصصان بازاریابی اینترنتی همیشه از آن استفاده می کنند «نرخ پرش» است. نرخ پرش به درصد افرادی اطلاق می شود که پس از بازدید از یک صفحه وب سایت را ترک می کنند.

به عبارت دیگر، به جای رفتن به صفحه دیگری در همان سایت، آنها را ترک می کنند - آنها به بیرون پرتاب می شوند. هر چه نرخ پرش کمتر باشد، بهتر است.

بازاریابی جهانی به برنامه ریزی، ایجاد، قرار دادن و ترویج کالاها یا خدمات یک کسب و کار در بازار جهانی اشاره دارد.

آیا یک مهارت تخصصی است. مدیرانی که موفق به اجرای یک استراتژی موثر می شوند، می توانند شرکت خود را به سطح بالاتری برسانند.

در طول دهه‌های 1960 و 1970، بسیاری از شیوه‌های تجاری ژاپنی ظهور کردند که بعداً در سراسر جهان گسترش یافت. در برخی موارد، مهندسی و بازاریابی با هم همپوشانی داشتند. به عنوان مثال، مهندسی Kansei مهندسی است که بر اساس احساسات انسان است. توسعه دهندگان Kansei نه تنها بر روی کارهایی که محصولات می توانند انجام دهند، تمرکز می کنند، بلکه بر روی احساسی که آنها در مصرف کنندگان ایجاد می کنند نیز تمرکز می کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 95
  • بازدید سال : 226
  • بازدید کلی : 1,202