loading...
مدیریت
typ بازدید : 37 چهارشنبه 01 تیر 1401 نظرات (0)

SWOT مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است و بنابراین تجزیه و تحلیل SWOT تکنیکی برای ارزیابی این چهار جنبه از کسب و کار شما است.

تجزیه و تحلیل SWOT ابزاری است که می تواند به شما کمک کند تا آنچه را که شرکت شما در حال حاضر به بهترین شکل انجام می دهد تجزیه و تحلیل کنید و یک استراتژی موفق برای آینده طراحی کنید. SWOT همچنین می‌تواند بخش‌هایی از کسب‌وکار را که مانع شما می‌شود، یا اگر از خودتان محافظت نکنید، رقبایتان از آن‌ها سوء استفاده کنند، آشکار کند.

تجزیه و تحلیل SWOT - یک مرور کلی

یک تحلیلگر یک تجزیه و تحلیل SWOT را در یک مربع ارائه می دهد که به چهار ربع تقسیم می شود که هر کدام بر روی یک عنصر خاص از SWOT تمرکز می کنند. این ترتیب بصری یک نمای کلی از وضعیت شرکت می دهد. در حالی که همه نکات در هر عنوان به یک اندازه مهم نیستند، همه آنها باید بینشی کلیدی در مورد تعادل بین فرصت ها و تهدیدها، مزایا و معایب و غیره ارائه دهند.

تجزیه و تحلیل SWOT در ابتدا برای تجزیه و تحلیل شرکت ها استفاده شد. اکنون توسط بسیاری از افراد، از جمله کارآفرینان و سرمایه گذاران، و همچنین سازمان های غیرانتفاعی و دولت ها استفاده می شود.

نقاط قوت

نقاط قوت یک سازمان این است که در آن چه برتری دارد و چه چیزی آن را از بقیه متمایز می کند. اینها شامل یک نام تجاری قوی و پایگاه مشتری وفادار، ترازنامه قوی و فناوری منحصر به فرد است. یک صندوق تامینی ممکن است یک استراتژی معاملاتی منحصر به فرد داشته باشد که بازار را شکست دهد. صندوق باید تصمیم بگیرد که چگونه از این نتایج برای جذب سرمایه گذار استفاده کند.

نقاط ضعف

سازمان ها وقتی نقاط ضعفی دارند نمی توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. اینها زمینه هایی هستند که کسب و کار باید آنها را بهبود بخشد تا بتواند رقابتی باشد.

فرصت ها

فرصت ها عوامل خارجی مطلوبی هستند که می توانند به یک سازمان مزیت رقابتی بدهند. یک کشور ممکن است تعرفه ها را کاهش دهد تا یک خودروساز بتواند به بازار جدیدی صادرات داشته باشد. این امر باعث افزایش فروش و سهم بازار خواهد شد.

تهدیدها

تهدیدها عواملی هستند که می توانند به یک سازمان آسیب وارد کنند. خشکسالی می تواند منجر به از دست دادن یا کاهش عملکرد محصول برای یک شرکت تولید کننده گندم شود. تهدیدهای دیگر عبارتند از افزایش هزینه های مواد، افزایش رقابت، و عرضه نیروی کار محدود. 

چه زمانی و چرا باید تحلیل SWOT انجام دهید؟

تجزیه و تحلیل SWOT اغلب در آغاز یا به عنوان بخشی از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک استفاده می شود. این چارچوب به عنوان یک پشتیبان قدرتمند برای تصمیم‌گیری در نظر گرفته می‌شود، زیرا سازمان را قادر می‌سازد تا فرصت‌های موفقیتی را که قبلاً بیان نشده بود، کشف کند. همچنین تهدیدها را قبل از اینکه بیش از حد سنگین شوند برجسته می کند.

تجزیه و تحلیل SWOT می تواند بازاری را شناسایی کند که در آن یک کسب و کار دارای مزیت رقابتی است. همچنین می تواند به افراد کمک کند مسیر شغلی را ترسیم کنند که نقاط قوت آنها را به حداکثر برساند و آنها را در مورد تهدیدهایی که می تواند موفقیت را خنثی کند، آگاه کند.

این نوع تجزیه و تحلیل زمانی موثرتر است که برای شناسایی و دربرگیرنده مسائل و نگرانی های تجاری به طور عملی استفاده شود. در نتیجه، SWOT اغلب شامل یک تیم متقابل مختلف است که قادر به اشتراک گذاری آزادانه افکار و ایده ها هستند. موثرترین تیم‌ها از تجربیات و داده‌های واقعی - مانند ارقام درآمد یا هزینه - برای ایجاد تحلیل SWOT استفاده می‌کنند.

چگونه تجزیه و تحلیل SWOT را انجام دهیم؟

با استفاده از اطلاعاتی که از تجزیه و تحلیل SWOT خود جمع آوری کرده اید، به اهداف و مقاصد سازمان خود دست یابید. برای شروع سفر خود از مراحل زیر استفاده کنید.

مرحله 1. هدف خود را تعیین کنید

از ابتدا، شما باید یک هدف یا یک سوال واضح در ذهن داشته باشید تا بتوانید از تجزیه و تحلیل SWOT خود بیشترین بهره را ببرید. برای مثال، می‌توانید از اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید برای تصمیم‌گیری در مورد عرضه محصول یا خدمات جدید به بازار استفاده کنید.

مرحله 2. انجام تحقیق

قبل از شروع تجزیه و تحلیل SWOT، کسب و کار خود و صنعت و بازاری که به آن تعلق دارد را درک کنید. با تیم، شرکای تجاری، سرمایه گذاران و مشتریان خود طوفان فکری کنید تا طیف متنوعی از دیدگاه ها را به دست آورید. فراموش نکنید که رقبای خود را در نظر بگیرید، بنابراین زمانی را برای تحقیق در مورد آنها نیز پیدا کنید!

مرحله 3. فهرستی از نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود تهیه کنید.

نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را به ترتیب شناسایی و فهرست کنید. نقاط قوت شما ممکن است شامل مواردی باشد که به نیروی کار، منابع مالی، رقابت و موقعیت کسب و کار شما مربوط می شود، در حالی که نقاط ضعف شما ممکن است شامل نبود محصولات نوآورانه و غیبت کارکنان باشد.

هدف شما باید این باشد که به تحلیل SWOT خود نگاه کنید و متوجه شوید که نقاط ضعف شما قبلاً برطرف شده است. علیرغم ظهور نقاط ضعف جدید در طول زمان، این واقعیت که قبلاً به نقاط ضعف قبلی پرداخته اید، شاخص خوبی از رشد کسب و کار شما است.

توجه داشته باشید که لازم نیست لیست شما در این قسمت قطعی باشد زیرا همچنان در مرحله پنجم آنها را سازماندهی خواهید کرد.

مرحله 4. فهرستی از فرصت های بالقوه کسب و کار خود و تهدیدات درک شده تهیه کنید.

کسب‌وکارها نباید فرصت‌هایی را که به آنها ارائه می‌شود، و همچنین تهدیدهای موجود در اطراف آن را تشخیص دهند.

تمام فرصت ها و تهدیدهای خارجی ممکن برای کسب و کار خود را فهرست کنید. فرصت‌های شما ممکن است شامل فناوری‌های نوآورانه، سرمایه‌گذاران و مشارکت‌های بالقوه، برنامه‌های آموزشی و یک بازار متنوع باشد، در حالی که تهدیدات شما ممکن است شامل رشد بیکاری، ظهور رقبا و عدم اطمینان بازارهای جهانی باشد.

توجه داشته باشید که یک مورد نمی تواند هم به عنوان فرصت و هم به عنوان تهدید درج شود.

مرحله 5. سلسله مراتب اولویت ها را تعیین کنید.

پس از تکمیل مراحل بالا، چهار لیست مختلف خواهید داشت – یکی برای نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها. اینجا جایی است که شما سلسله مراتب اهمیت را در میان موضوعاتی که مهم ترین آنها هستند و می توان بعداً به آنها رسیدگی کرد، تعیین می کنید.

مرحله 6. استراتژی هایی برای رسیدگی به مشکلات پیدا شده ارائه کنید.

فهرست اولویت بندی شده خود را با این پرسش که چگونه نقاط قوت و ضعف شما می توانند از فرصت های ذکر شده استفاده کنند و به ترتیب با تهدیدهای ذکر شده مقابله کنند، مرور کنید. همچنین مواردی را که برای کنترل نقاط ضعف خود برای استفاده از فرصت ها و همچنین راه هایی برای به حداقل رساندن نقاط ضعف خود برای مقابله با تهدیدات شناسایی شده خود نیاز دارید، در نظر بگیرید.

پس از پاسخ دادن به آنها، ممکن است شروع به توسعه استراتژی های خود برای دستیابی به اهداف  تجاری خود کنید.

مزایای آنالیز SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT در تدوین و انتخاب استراتژی بسیار مفید است. این ابزار قوی است، اما شامل یک عنصر ذهنی بزرگ است. زمانی بهتر است که به عنوان راهنما استفاده شود و نه به عنوان نسخه. کسب و کارهای موفق بر روی نقاط قوت خود بنا می کنند، نقاط ضعف خود را اصلاح می کنند و در برابر ضعف های داخلی و تهدیدهای خارجی محافظت می کنند. آنها همچنین محیط کلی کسب و کار خود را زیر نظر دارند و سریعتر از رقبای خود فرصت های جدید را تشخیص داده و از آنها بهره برداری می کنند.

تجزیه و تحلیل SWOT به برنامه ریزی استراتژیک به روش زیر کمک می کند:

منبع اطلاعاتی برای برنامه ریزی استراتژیک است.

نقاط قوت سازمان را می سازد.

نقاط ضعفش را معکوس کنید.

پاسخ آن را به فرصت ها به حداکثر برسانید.

غلبه بر تهدیدات سازمان

به شناسایی شایستگی های اصلی شرکت کمک می کند.

 به تنظیم کمک می کند از اهداف برنامه ریزی استراتژیک.

این به شناخت گذشته، حال و آینده کمک می کند تا با استفاده از داده های گذشته و حال، برنامه های آینده را به تصویر بکشد.

تجزیه و تحلیل SWOT اطلاعاتی را ارائه می دهد که به همگام سازی منابع و قابلیت های شرکت با محیط رقابتی که شرکت در آن فعالیت می کند کمک می کند.

برچسب ها مزایای آنالیز SWOT ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 86
  • بازدید سال : 217
  • بازدید کلی : 1,193