loading...
مدیریت
typ بازدید : 35 دوشنبه 23 خرداد 1401 نظرات (0)

جایگاه یابی برند که به عنوان فضایی که یک شرکت در ذهن مشتری دارد و اینکه چگونه خود را از رقبا متمایز می کند، تعریف می شود، یک استراتژی بازاریابی است که به کسب و کار کمک می کند خود را متمایز کند. از تولیدکنندگان تلفن همراه گرفته تا خرده‌فروشان آنلاین و حتی سازمان‌های غیرانتفاعی، جایگاه‌یابی برند به مشتریان کمک می‌کند تا فوراً یک شرکت را شناسایی کرده و با آن ارتباط برقرار کنند. 

مزایای جایگاه یابی برند چیست؟

در زیر مزایای داشتن یک جایگاه قوی در بازاریابی آورده شده است.

فراخوان نام تجاری

نشان دادن دقیقاً آنچه می خواهید به مخاطبان هدف خود در مورد برند شما بدانند باعث می شود تا آنها به راحتی مزایای خرید از شما را به خاطر بسپارند. به زودی مشتریان شما شروع به پیوند برند شما با جایگاه شما خواهند کرد. این یادآوری و وضوح نام تجاری زمانی مفید خواهد بود که مشتریان شما گزینه های مختلفی را که در دسترس آنهاست در نظر بگیرند.

مثال: ولوو به دلیل جایگاه یابی به خوبی ساخته شده با کلمه ایمنی مترادف شده است.

وفاداری به برند

جایگاه یابی قدرتمند برند به شما مزیت ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار را می دهد. افرادی که متمایز کننده های شما را مهم می دانند، حامیان برند شما خواهند شد.

تمایز بازار

اگر تمایزی وجود نداشته باشد، هر شرکتی ویژگی های یکسان محصول را در هر وثیقه بازاریابی می گوید. تشخیص تفاوت و انتخاب برای بازار هدف بسیار دشوار خواهد بود. برای فروش محصولات خود، باید ارزش خود را به اشتراک بگذارید. اگر متخصص مراقبت از پوست هستید، مردم می‌خواهند بدانند که چگونه محصولات شما آنها را بهتر جلوه می‌دهد. برند شما باید با رقیب شما متفاوت باشد.

بر روی عواملی غیر از قیمت رقابت کنید

اگرچه قیمت‌گذاری رقابتی یکی از استراتژی‌های جایگاه‌یابی است که می‌توانید از آن استفاده کنید، ممکن است همیشه بهترین گزینه نباشد. رقابت بر روی عواملی غیر از قیمت ضروری است. مهم است که به یاد داشته باشید که همچنان می توانید همان محصول را در جای دیگری ارزان تر پیدا کنید. اما وقتی روی عوامل دیگری مانند کیفیت، خدمات و مراقبت از مشتری تمرکز می کنید، جایگزینی برای شما سخت می شود.

مثال: خطوط هوایی جنوب غرب که در پروازهای کوتاه مدت تخصص داشتند می دانستند که نمی توانند به تنهایی با قیمت رقابت کنند زیرا این یک مزیت پایدار نیست. بنابراین آنها از قابلیت اطمینان و پیام‌های هوشمندانه برای متمایز کردن خود استفاده کردند.

بازاریابی جذاب احساسی

جایگاه یابی خوب پاسخ احساسی را از سوی مخاطبان هدف شما فرا می خواند. حتی در دنیای مبتنی بر داده، ما هنوز برای تصمیم گیری خرید به احساسات متکی هستیم.

مثال: کوکوکولا نمونه خوبی از شرکتی است که از بازاریابی احساسی استفاده می کند. جایگاه یابی، طراحی محصول و کمپین های تبلیغاتی آنها به دقت طراحی شده اند تا بر مشتریان خود تأثیر بگذارند.

بازاریابی مبتنی بر ارزش

نتیجه جایگاه‌یابی خوب، یک پیشنهاد ارزشی متقاعدکننده با تمرکز بر مشتری است. شما باید ارزشی را که ارائه می دهید به مشتریان خود بیان کنید. شما باید روشن باشید که آنها با خرید محصول شما چه سودی خواهند داشت. شما می توانید این کار را با گفتن مزایا و ویژگی های محصول خود به آنها انجام دهید.

پیام برند و هویت ثابت

اگر در جایگاه یابی خود شفاف هستید، عناصر نام تجاری و پیام برند شما برای حمایت از جایگاه شما مناسب خواهد بود. سازگاری باعث می شود که بتوانید جایگاه خود را در بازار بدست آورید.

در زیر چند استراتژی جایگاه یابی محبوب وجود دارد که می توانید از آنها برای متمایز کردن برند خود در بازار استفاده کنید.

  1. 1. استراتژی جایگاه یابی خدمات مشتری

شانس بسیار خوبی وجود دارد که شما یک خرده فروش، رستوران یا ارائه دهنده خدمات دیگری را به دلیل خدمات مشتری حداقل یک بار انتخاب کرده باشید.

شرکت‌های عمودی که به پشتیبانی بی‌توجه شناخته می‌شوند، از برجسته کردن خدمات دوستانه مشتریان خود برای متمایز کردن خود سود می‌برند. سایر شرکت ها - با محصولاتی که به ویژه پیچیده هستند - می توانند سیستم های پشتیبانی قوی خود را برای جذب مشتریان جدید برجسته کنند.

ملموس ترین مزیت این استراتژی این است که خدمات عالی به مشتری می تواند به توجیه قیمت بالاتر کمک کند. به عنوان مثال، محصولات اپل قیمت بالایی دارند، اما کارکنان پشتیبانی آن دوستانه و سریع پاسخ می دهند.

این تعاملات خدماتی نیز بخشی جدایی ناپذیر از چرخ فلایویل هستند - یک مشتری ناراضی در ابتدا ممکن است در صورت داشتن تجربه خدمات عالی به یک مروج تبدیل شود.

با این استراتژی کوشا باشید. اگر خدمات مشتری استثنایی را تبلیغ می کنید اما ارائه نمی دهید، نظرات بد، انتقادات عصبانی از طریق تلفن و ایمیل، پیام های تبلیغاتی در رسانه های اجتماعی و حتی شکایات Better Business Bureau را دعوت خواهید کرد.

دارمش شاه، موسس و مدیر ارشد فناوری HubSpot، از این معادله ساده برای توضیح رضایت مشتری و پاسخگو ماندن به وعده برند استفاده می کند: لذت مشتری = تجربه - انتظارات.

استراتژی جایگاه یابی برند خدمات مشتری دارمش شاه

نکته حرفه ای: مطمئن شوید که تیم خود را به نرم افزار خدمات مشتری مناسب برای اجرای وعده خود مجهز کرده اید.

  1. 2. استراتژی جایگاه یابی مبتنی بر راحتی

استراتژی جایگاه‌یابی مبتنی بر راحتی نشان می‌دهد که چرا استفاده از محصول یا خدمات یک شرکت نسبت به رقبا راحت‌تر است. این راحتی می تواند بر اساس عواملی مانند جایگاه مکانی، سهولت استفاده، دسترسی گسترده، پشتیبانی از پلتفرم های متعدد باشد.

راحتی ممکن است به دلیل طراحی محصول نیز باشد. به عنوان مثال، Swiffer محصول WetJet خود را به عنوان یک جایگزین مناسب برای یک دستشویی سنتی به دلیل پدهای یکبار مصرف آن تبلیغ می کند.

قرار دادن محصول یا خدمات خود به عنوان راحت ترین، به طور خودکار مشتریان پرمشغله را جذب می کند. و مانند استراتژی قبلی، می تواند قیمت بالاتر را نیز توجیه کند. به عنوان مثال، یک Swiffer WetJet 26 دلار است، در حالی که یک ماپ O-Cedar 10 دلار است.

اما در برخی موارد، ارائه راحتی ممکن است پرهزینه باشد. به عنوان مثال، اگر در فضای B2B SaaS هستید و محصول خود را در چندین سیستم عامل ارائه می کنید، احتمالاً به یک تیم توسعه قوی و دائماً در دسترس برای انجام وعده خود نیاز خواهید داشت. این توسعه دهندگان باید آماده باشند تا اشکالات و سایر مسائل را حل کنند تا این استراتژی جایگاه یابی کار کند - و هزینه های پشتیبانی از آنها ممکن است از کنترل خارج شود.

آخرین موردی که باید بررسی کنید این است که آیا محصول شما واقعا مناسب است یا خیر. به عنوان مثال، ماپ WetJet به طور بالقوه می تواند ناخوشایند باشد زیرا مشتریان دائما باید برای خرید مجدد به فروشگاه مراجعه کنند. اگر محصول مشابهی را فروخته‌اید، ممکن است بخواهید برنامه‌های پر کردن خودکار یا اشتراک‌هایی را برای برآورده کردن انتظارات مشتریانتان از راحتی ارائه دهید.

  1. 3. استراتژی جایگاه یابی مبتنی بر قیمت

یک شرکت از استراتژی جایگاه مبتنی بر قیمت برای ارائه محصول یا خدمات خود به عنوان مقرون به صرفه ترین گزینه استفاده می کند. وقتی محصول خود را ارزان‌ترین محصول بازار قرار می‌دهید، می‌توانید پایگاه مشتری بزرگی ایجاد کنید، زیرا هیچ‌کس دوست ندارد بیش از آنچه باید خرج کند. ارائه کمترین قیمت یک راه آسان برای جذب مشتریان بالقوه برای تبدیل است.

اما این استراتژی با سهم خود از خطرات و معایب همراه است - یعنی این که تصور کیفیت تولید پایین‌تر را به مشتریان می‌دهد.

همچنین ممکن است با مسائل اقتصادی مواجه شوید که در طول زمان می‌توانند جایگاه برند شما را مختل کنند - مانند هزینه ۵ دلاری Subway که نتوانست از تورم دوام بیاورد. جایگاه‌یابی مبتنی بر قیمت نیز می‌تواند آغازگر جنگ قیمت باشد، اگرچه این امر عمدتاً در مورد صنایع خاصی مانند سفرهای هوایی صدق می‌کند.

  1. 4. استراتژی جایگاه یابی مبتنی بر کیفیت

شرکت‌ها این استراتژی را زمانی اجرا می‌کنند که می‌خواهند بر کیفیت محصول خود تأکید کنند - کیفیتی که اغلب با هزینه‌ای عالی همراه است.

کیفیت یک محصول را می توان از طریق صنعتگری استثنایی، تولید در دسته های کوچک، مواد با کیفیت بالا و حتی شیوه های پایداری که تولید آن را گران تر می کند نشان داد. کیفیت خدمات را می توان از طریق شواهدی از نتایج نهایی استثنایی، ROI بالا، و توصیفات درخشان مشتری نشان داد.

خریداران آگاه به بودجه ممکن است برند شما را به نفع جایگزینی ارزان‌تر دور بزنند. اما اینجا جایی است که شخصیت های خریدار وارد بازی می شوند. درآمد و عادات خرید مشتریان هدف شما تعیین می کند که آیا تاکید بر کیفیت (با حق بیمه بالاتر) رویکرد مناسبی برای برند شما است یا خیر.

  1. 5. استراتژی تمایز

استراتژی جایگاه یابی تمایز بر ویژگی های منحصر به فرد یا نوآورانه یک محصول در مقایسه با رقابت سنتی متکی است. تسلا یک مثال عالی است.

قبل از اینکه وسایل نقلیه تسلا وجود داشته باشد، یک وسیله نقلیه جذاب و کاملا الکتریکی برای خرید وجود نداشت. اکنون، این شرکت پیشرو در فناوری است که پیشگام خودروهای خودران و روبات‌های هوش مصنوعی است.

اگر این استراتژی را اجرا کنید، مشتریانی که برای نوآوری ارزش قائل هستند، جذب برند و محصول شما خواهند شد. یکی از محدودیت‌های بالقوه این است که عموم مردم می‌توانند از فقدان سابقه استفاده دلسرد شوند. اگر محصول شما کاملاً جدید است، تحقیقات و آزمایشاتی را که برای ایجاد آن انجام شده است، در نظر بگیرید. اغلب، مصرف کنندگان نوآورانه دوست دارند بدانند فناوری یا محصول جدید چگونه کار می کند.

  1. 6. استراتژی جایگاه یابی رسانه های اجتماعی

این نوع جایگاه یابی منحصر به فرد است زیرا به جای یک تاکتیک مستقل، بر روی مجموعه ای از کانال ها متمرکز است. و کانال‌هایی که برند شما استفاده می‌کند (و استفاده نمی‌کند) دقیقاً به اندازه پیام‌رسانی شما می‌گویند.

باور کنید یا نه، برند شما مجبور نیست در هر پلتفرم ظاهر شود. هنگام استفاده از این استراتژی، نکته کلیدی این است که کانال هایی را که بازار هدف شما بیشتر استفاده می کند، انتخاب کنید. عواملی که باید هنگام انتخاب یک پلتفرم رسانه اجتماعی برای استراتژی برند خود در نظر بگیرید عبارتند از:

جایی که مخاطبان هدف شما اوقات فراغت خود را سپری می کنند

جایی که مخاطب هدف شما پول خرج می کند

جایی که مخاطبان هدف شما به دنبال اطلاعات و مشاوره هستند

این احتمال وجود دارد که این سه منطقه در یک پلتفرم اجتماعی پیدا شوند، اما ممکن است در چندین مورد از آنها پخش شوند. هنگامی که مکان‌هایی را که باید نام تجاری‌تان نشان داده شود محدود کردید، می‌توانید پیام‌های خود را طوری بسازید که مشتری را در جایی که هستند ملاقات کنید.

  1. 7. سایر استراتژی های جایگاه یابی

اینها تنها استراتژی‌های موجود نیستند. شما می توانید برند خود را به عنوان رهبر، اولین در نوع خود (اصلی) یا محبوب ترین قرار دهید. شما همچنین می توانید محصول خود را به عنوان راه حل یک مشکل فراگیر قرار دهید.

روش دیگر این است که مستقیماً برند خود را با رقبای خود مقایسه کنید. در این استراتژی، شما مستقیماً رقابت خود را در کمپین های تبلیغاتی خود مطرح می کنید و مزایای محصول خود را نسبت به آنها برجسته می کنید.

هنگام ایجاد جایگاه خود، مطمئن شوید که به خریداران هدف و رفتارهای آنها نگاهی دقیق بیندازید. اینکه آیا آنها ترجیح می دهند پس انداز کنند، پول خرج کیفیت کنند یا جدیدترین و جدیدترین ابزار را داشته باشند، تعیین کننده جایگاه شما در برند شماست.

اکنون که ایده ای از چند رویکردی که می توانید اتخاذ کنید دارید، زمان آن رسیده است که یک طرح جایگاه یابی ایجاد کنید که برند شما را به عنوان دوستانه ترین، راحت ترین، ارزان ترین یا به سادگی بهترین انتخاب در مقایسه با سایر برندها معرفی کند.

برچسب ها جایگاه یابی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 82
  • بازدید سال : 213
  • بازدید کلی : 1,189